Välkommen Gäst 

Visa/Göm Menyn

Välkommen Gäst. För att skriva i forumet krävs registrering.





Sidor: [1]
Författare Ämne:Magirus Deutz
anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Magirus Deutz
på August 25, 2016, 11:27
Citat

Kan ni reda ut vilka bilar Boliden Gruv under 1939 till 1943 använde till sligkörning
mellan Kristineberg och Boliden . Och vart dom tog vägen . Har kollat med arkivet i
Härnösand på reg nr, ( på bilden AC5834 ) men dom hittar inga bilar för denna tid av
märket Magirus överhuvudtaget .

Boliden Gruv ska ha inköpt ett antal Magirus Deutz av denna typ som finns på bilden
jag medsänder. Tagen i Norsjövallen 1941 vid ett driftstopp och bevarats av ögonvittne
som lever än idag . Dess affärspartner Nazi Tyskland använde dessa gengasbilar även
vid dödandet av judar mfl och i specialbyggda skåp på lastbilar.
Gengas koldioxid från dieselmotorer var giftigare än från andra förbränningsmotorer .

Undertecknad tror det är en variant av Magirus Deutz L 37-40-45-50 B och som var
utrustad med löpaxel , sk boggi . Bilarna ska ha haft en helt överlägsen lastförmåga
jämfört med Volvo och Scaniabilar för den tiden . Bilarna utrustades också med släp
som var specialutrustade med Amerikanska hjul och däck ( enligt mitt ögonvittne )

Lastkapasiteten var då uppemot 20 ton totalt . Dåtidens lastbilar orkade inte med en
släpvagn på befintliga vägar för den tiden . Magirusen var med Deutz luftkylda motor
och stor cylindevolym helt överlägsna enligt mitt vittne . Volvo Scania max 7,5 ton av
last .

Lastbilarna försvann spårlöst när linbanan blev klar i Maj 1943 .

MVH Anders

anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på August 25, 2016, 11:40
Citat

Citat från anders.andersson på August 25, 2016, 11:27
Kan ni reda ut vilka bilar Boliden Gruv under 1939 till 1943 använde till sligkörning
mellan Kristineberg och Boliden . Och vart dom tog vägen . Har kollat med arkivet i
Härnösand på reg nr, ( på bilden AC5834 ) men dom hittar inga bilar för denna tid av
märket Magirus överhuvudtaget .

Boliden Gruv ska ha inköpt ett antal Magirus Deutz av denna typ som finns på bilden
jag medsänder. Tagen i Norsjövallen 1941 vid ett driftstopp och bevarats av ögonvittne
som lever än idag . Dess affärspartner Nazi Tyskland använde dessa gengasbilar även
vid dödandet av judar mfl och i specialbyggda skåp på lastbilar.
Gengas koldioxid från dieselmotorer var giftigare än från andra förbränningsmotorer .

Undertecknad tror det är en variant av Magirus Deutz L 37-40-45-50 B och som var
utrustad med löpaxel , sk boggi . Bilarna ska ha haft en helt överlägsen lastförmåga
jämfört med Volvo och Scaniabilar för den tiden . Bilarna utrustades också med släp
som var specialutrustade med Amerikanska hjul och däck ( enligt mitt ögonvittne )

Lastkapasiteten var då uppemot 20 ton totalt . Dåtidens lastbilar orkade inte med en
släpvagn på befintliga vägar för den tiden . Magirusen var med Deutz luftkylda motor
och stor cylindevolym helt överlägsna enligt mitt vittne . Volvo Scania max 7,5 ton av
last .

Lastbilarna försvann spårlöst när linbanan blev klar i Maj 1943 .

MVH Anders

anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på August 25, 2016, 11:46
Citat

Image

MVH Anders

hansolofss-
on
Administratör
Inlägg: 4
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på September 13, 2016, 20:40
Citat

Hej
Roligt att Bolidenbolaget är så känt här nere, själv kommer jag från Skellefteåtrakten där jag växte upp.
Bilarna under kriget har jag ingen kunskap om även om jag hört pappa berätta en del om den tiden och linbanan som jag själv mins.
Men jag tänkte att åter vädra denna fråga om 50-talets Scania-8:or när ändå Boliden kom på tal.Någon som kan historien?
Själv född 1960 mins jag självklart inget om dessa men min bror som är lite drygt 10 år äldre brukade prata om dom där bilarna.
Jag klistrar in ett svar jag fick av honom häromdagen när jag hade frågat varför det bara sägs att det gjordes 5st av dessa raka åttor.
Se nedan.

Hans

Hej

Vet inte om jag kan bidra med särskilt mycket. Kommer bara ihåg att 8-orna såg tämligen groteska ut. Jag har sökt för att se om det skulle finnas nån bild på nätet med Bolidens logga, den gamla med två korslagda facklor, men inte. Jag åkte ju mycket, speciellt på loven med pappa, dels när han hjälpte Lasse, med den ljusbruna 135:an, dels när han körde Stens skakfyra och hade Rickard som hjälplastare. I båda fallen hämtades virket ofta från Bolidenhållet och därbortom, mot Norsjö och flera av gruvorna passerades dagligen. Vi var väl sällan så långt bort som mot Kri-berg, men det hände, mot Malå var vi ganska ofta. Men jag har inget specifikt minne att hänga upp ett möte med nån (Jag var en riktig nörd på den tiden och hade koll på allt vad lastbilar hette, inklusive däckdimensionerna! När jag så en ”ny” lastbil sprang jag dit å kollade däcken! Notera att ”Granbergs 8:a” hade 12.00 fram och 11.00 bak. En eftergift åt att den blev framtung och svårstyrd med den motorn, kanske….

Nu hittar jag inget, så jag hoppas jag inte drömt….Jo, jag hittade följande inlägg. Det visar sig att KE Granbergs Åkeri i Ske-å hade en av de 5 exemplaren som byggdes!!!

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/search.php?keywords=Granberg&t=1989&sf=msgonly

Nog är det konstigt att en sån ”snackis” som rak-8:an var bara skulle ha byggts i 5 ex. Hade Bolidenbolaget några som inte räknades? Motorer fanns det ju gott om vad jag förstår, då de användes i rälsbussar t ex.

lars-b.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 7
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på October 4, 2016, 14:25
Citat

Scania ansåg att 180 hk ej behövdes i lastbilar då så det byggdes inte mera än 4 eller 5 . I stället fanns de som marinmotorer och i rälsbussar
och en del bussar .

anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på October 5, 2016, 06:57
Citat

Citat från lars-b.andersson på October 4, 2016, 14:25
Scania ansåg att 180 hk ej behövdes i lastbilar då så det byggdes inte mera än 4 eller 5 . I stället fanns de som marinmotorer och i rälsbussar
och en del bussar .

Image

MVH Anders

anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på October 5, 2016, 06:59
Citat

Såg att intresse fanns för Scanias L8 motor . Denna bild kanske Ni redan har men
det är då en gengasdriven 8 cylindrig Scania motor i den . Fabrik för tillverkn av
gengasträ knubb har vi också lokaliserat vid Bäverhult, området efter malmvägen
mellan Kriberg och Boliden .

Roligt ifall ni hittar ngt mera om Bolidens Magirusbilar som fick till mycket av det
rabbalder som kom till från krigsåren 1939 – 1943 .

Mvh Sten-Hugo G

MVH Anders

anders.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 14
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på October 5, 2016, 07:01
Citat

Citat från anders.andersson på October 5, 2016, 06:59
Såg att intresse fanns för Scanias L8 motor . Denna bild kanske Ni redan har men
det är då en gengasdriven 8 cylindrig Scania motor i den . Fabrik för tillverkn av
gengasträ knubb har vi också lokaliserat vid Bäverhult, området efter malmvägen
mellan Kriberg och Boliden .

Roligt ifall ni hittar ngt mera om Bolidens Magirusbilar som fick till mycket av det
rabbalder som kom till från krigsåren 1939 – 1943 .

Mvh Sten-Hugo G

Image

MVH Anders

lars-b.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 7
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på November 21, 2016, 10:34
Citat

Magirus bilarna kan ha körts till Norge för Norge var ju ockuperat av Tyskarna på fyrtiotalet.

lars-b.and-
ersson
Administratör
Inlägg: 7
Permalink
Inlägg Sv: Magirus Deutz
på April 20, 2017, 18:55
Citat

Scania byggde under 1940 talet raka åttor med förgasarmotorer att köras på lättbentyl ett krigstidsbränsle som bestod av 75 procent bensin och
25 procent motorsprit den var anpassad även för gengasdrift effekten blev 120 hk mot 180 med bensin. Under åren 1941 och 1942 levererades
12st åttacylindriga gengasbilar.
MVH Lars-Berne

Sidor: [1]
Mingel Forum by cartpauj
Version: 1.0.34 ; Sidan laddades på: 0.038 sekunder.